Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verslag vakantie PS

  • Bernard Jan

    Beste mensen,

    Ik ben 3 weken in Porto Seguro geweest. Ik zat op de eerste vlucht want vanaf 6 november is Arke Fly op PS gaan vliegen. Ze hebben de business overgenomen van Excel die meer dan een half jaar geleden failliet is gegaan. Excel was de eerste die rechtstreeks vanaf NL naar PS begon te vliegen maar heeft het helaas niet lang volgehouden. Ik heb begrepen dat men op korte termijn ook vanuit Duitsland en andere Europese landen rechtstreeks op PS wil gaan vliegen. Dus ga nu, als je nog het echte Brazilië wilt proeven.

    In PS lopen dan ook bijna nog geen toeristen van buiten Brazilië rond. Mensen zijn daarom nog erg vriendelijk en onbedorven. Er zijn dan ook bijna geen mensen te vinden die Engels spreken. Portugees of wat Spaans komt goed van pas. De verhalen dat heel Brazilië onveilig zou zijn wil ik meteen naar het land der fabelen verwijzen. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld en heb geen een vervelende ervaring op gedaan. Daarentegen zijn de mensen juist erg eerlijk, gemoedelijk en hulpvaardig.

    In het gebied zijn in het verleden na het afschaffen van de slavernij vooral de slaven, lees zwarten, neergestreken. Het is nu een smeltkroes van allemaal culturen. Je vindt er naast negers, blanken, indianen en alles wat er tussen in zit. Het gebied is dan ook wat achter gebleven ten opzichte van de rest van Brazilië.

    De kust bestaat uit een aaneenschakeling van stranden op sommige plaatsen gescheiden door grotere en kleine rivieren die begroeid zijn met mangrovenbossen. Aan de grotere rivieren liggen de vissersdorpjes die in sommigen gevallen zijn uitgegroeid tot toeristen centra. Achter de stranden begint op veel plaatsen de wildernis. De stranden liggen op veel plaatsen zo?n 15 a 20 meter lager dan het vaste land en zijn omsloten door steile Baranca?s. Dit zijn steile aarden kliffen. Ik heb zelf de bus van Arrial D Ajuda naar Trancoso genomen en terug gewandeld via het strand. Dit is een hele mooie wandeling.

    Wat ook de moeite waard is, is om de bus te temen naar Caraiva en via het strand naar Trancoso te lopen. Onderweg kun je overnachten in Praia do Espelho. Hier zit een Amerikaan die een pousada runt. Zijn naam is Victor. Je betaalt er 80 real voor een dubbelroom en 35 real voor een dormitory. De huisjes liggen allemaal aan het strand en je hoort de zee in je bed. Hij heeft altijd plek voor je of maakt plaats. Hij heeft ook een homepage www.barefootbahia.com

    PS is een echte levende bruisende stad. Er is elke avond een hele grote markt waar je werkelijk van alles kunt kopen. De meeste dingen zijn door de mensen zelf in elkaar geknutseld. Ben je opzoek naar een leuke ketting dan zal je zeker slagen. Er zijn ook een eindeloze hoeveelheid restaurantjes waar je uitmuntend kan eten. Wat ik vooral leuk vind zijn de kilo restaurants. Het zijn zelfbediening restaurants waar je zelf kunt opscheppen wat je lekker vindt. Is je bord vol dan wordt het gewogen en moet je naar gewicht betalen. Ik heb zelf veel gegeten in Kilo Restaurant ?Jerimum? in de straat ?Rua do Golfo?. Mensen zijn er erg vriendelijk. Ik heb de serveerster Leilone wat Engels geleerd en zij mij wat Portugees bijgebracht. Ze weet de basis woorden in het Engels en kan tot 10 tellen. Doe haar de groeten van mij als je er heen gaat. Het eten is er goed en goedkoop. Je bent inclusief een drankje 8,00 real kwijt. Er komen hier voornamelijk Brazilianen. In de zelfde straat iets verder op is een hele grote kokosnotenwinkel. Je koopt er een kokosnoot voor 0,5 real. Op veel plaatsen in de stad is verder life muziek maar dan wel alleen Braziliaanse muziek. Dit alles geeft de stad een aangename ongedwongen, romantische, magische sfeer.

    Het openbaar vervoer is goed geregeld. Er rijden veel bussen en voor een paar real kom je overal. Helaas staat niet bij de bushalte waar de bussen heen gaan en hoe laat ze vertrekken. Maar met wat puzzelwerk is het toch goed te doen. Zo ben ik met de bus naar Cabralia gegaan. Dit is een leuk klein stadje. Hier beginnen ook leuke boottochten. Je kunt hier met de pont de Rio Joao de Tiba overvaren naar Santo Andre en je tocht per bus vervolgen naar Belmonte. Stop onderweg even in het plaatsje Santo Antonio. Het plaatsje heeft een hele grote heuvel met een Mariabeeld. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de omgeving. De stranden hier zijn ook bijzonder mooi.

    Elke avond wordt er in een grote strandtent een heel groot feest georganiseerd. Een van die feesten wordt op een eiland Ilha dos Aquarios gehouden. Je moet er met een boot naartoe en je waant je dan in een tropisch paradijs. Er zijn weer marktkraampjes. Verder vind je om je heen palmbomen en grote aquaria met vissen en haaien. In verschillende gebouwen wordt verschillende soorten muziek gedraaid en op een groot plein staat een podium waar life Braziliaanse muziek wordt gespeeld en volop wordt gedanst. Heel erg gaaf

    Geldpinnen is in Brazilië geen enkel probleem en je krijgt er ook nog eens een veel betere koers voor dan wanneer je contant of travellercheques wisselt.

    Wil je toch geld wisselen doe dat dan bij een Braziliaanse jongen met de naam Cesar. Hij is eerlijk, spreekt engels en gaf mij altijd de hoogste koers. Hij runt een bikini winkel met de naam Hang?s du Porto in winkel Cenrtum Shopping Avendia. Je kunt bij hem ook altijd terecht als je iets niet snapt of wilt weten.

    Beste mensen ik kan nog uren door vertellen. Wil je iets weten dan kan je me altijd mailen.

    Vraag wel even bij het reisbureau naar het weer. Want ik heb heel veel regen gehad en het is zonde om zoveel geld uit te geven om in de regen te zitten. Ik weet zeker dat er ook maanden zijn dat volop de zon schijnt. Laat je dus goed informeren.

    Met vriendelijke groeten,

    Bernardo

  • Hein

    Zo wil ik het horen!!

    Bedankt, want hier hebben we wat aan.

    En het weer: ach wij zien wel. Ook TUI kan geen goedweergarantie geven.

  • Hans

    Hé Bernard, niet teveel reklame maken hoor. Het is er nu nog leuk. Voor je het weet stapt iedereen uit in PS. Nu vliegt een groot gedeelte nog door naar Recife.

  • Hein

    Helaas, Hans, hebben wij het ook via mond op mond reclame gehoord.

    Maar wij zeggen het echt niet af. Wij verheugen ons er erg op.

    Sorry.

  • Hans

    Een van de weinige keren dat ik met veel plezier iets las op een prikbord !

    Groet, Hans ( een andere dan de eerdere reactie )

    PS :Bernard Jan , hoe kan ik je mailen ?

  • Bernard Jan

    Mijn e-mail is bernardenjan@hotmail.com

  • Michael

    Beste Bernard,

    Ik heb je verslag gelezen, je hebt een goeie stijl van schrijven. Veel nuttige tips.

    Thanks,

    Michael

  • Dineke Boszhard

    Hoi Bernhard-Jan , wij zaten gelijk met jou in PS denk ik van 20 november tot 4 december en wat jij verteld is helemaal waar , behalve een groot punt vind ik en dat is dus dat je daar veilig bent . Ik weet niet of jij ook de mensen kent die gewoon op klaarlichte dag overvallen zijn door een man met bivakmuts op en een mes op het meisje haar keel heeft gezet en dat zij zich ECHT HELEMAAL moest uitkleden om te zien of zij niet ergens anders geld had verstopt . Dat is gebeurd tussen PS zelf en ToaToa ze liepen gewoon ad kant vd weg en hij kwam achter de bosjes vandaan . Zelf hebben wij een groep achter ons aan gehad de laatste vrijdag toen er een motormeeting werd gehouden , omdat een van hun had gezien dat mijn man geld uit zijn zak haalde .Ik weet dat er daar nog ECHTE honger en armoede heerst maar vind het toch te gek voor woorden dat je beter geen fototoestellen of filmcamera's mee kunt nemen omdat je dan berooft kunt worden zelfs Anouk van het Nederlandse cafe waarschuwde ons . Dit houd niet in dat wij geen prettige vakantie hebben gehad ( ondanks de hevige regenval van een week )want de excursies zijn echt de moeite waard vooral die van de Indianen en de boerderij .Maar wij hebben zoiets GEEN Brazilie meer voor ons ! Maar iederen zijn ding natuurlijk wij prefereren dan toch Mexico en dit is zeker niet een aanval op de zeer lieve mensen die je overal mee willen helpen hoor maar op onze belevenis van deze vakantie.

    Groetjes Dineke

  • Anja

    Hallo Dineke,

    Wat een verschrikkelijk verhaal over die berovingen. Wij zijn in 2004 in PS geweest en zijn van plan om in maart toch weer te gaan.

    Wat ons toen geadviseerd werd is om sieraden thuis te laten, en een klein bedrag aan geld bij je te dragen en apparatuur zoals een fotocamera in een plastic tasje van de plaatselijke supermarkt te doen. Neem vooral geen rugzak mee ( ze weten dat wij europeanen, daar onze kostbaarheden op vakantie graag in vervoeren ) . En daarbij wij zijn in hun ogen ¨wandelende dollars¨.

    Maar ik weet als je op vakantie bent denk je hier niet altijd aan, wij hadden ook een keer de fotocamera tijdens een wandeling in de hand, gelukkig hadden we op tijd in de gaten dat een jongetje aan de overkant van de weg ons al een tijdje aan het volgen was. Meestal zijn dit lijmsnuivertjes die hier de opdracht voor krijgen.

    Het is wel erg jammer dat deze dingen gebeuren en dat je overal op bedacht moet zijn, maar tegenwoordig moet je overal op je hoede zijn zelfs in Nederland.

    Groetjes Anja

  • Ron

    Wat een overdreven angstaanjaend verhaal over PS van Dineke.

    Ja natuurlijk moet je in dit soort landen op je hoede zijn. Het is geen costa brava, alhoewel je daar ook niet zeker bent.

    In ieder geval biedt PS nog een stukje authenticiteit, wat je niet veel tegenkomt op toeristische plekken, tenzij je echt gaat backpacken.

    Buiten PS tot aan de poussada's moet je ook niet alleen lopen, het is een beetje inschatten.

    Wij zijn samen met Bernard in PS geweest, zelfs in Rio de J. waar nog veel meer dreiging is. Overal met de bus gereden (wat sterk werd afgeraden, ONZIN!) Zolang je niet teveel bij je hebt en op plaatsen waar mensen zijn is er niets aan de hand. Als je de toerist uithangt met een dikke cam op je buik, lok je het uit, maar met een handzaam digitaaltje in je zak is het prima te doen. En ja, je loopt overal risico. OOK IN MEXICO, collega van me is daar net vervoregd teruggekomen ivm overval op busstation! alles weg, dus Dineke lekker naar Playa del Carmen lijkt me.